What have the Romans ever done for us?

In Monty Python’s Life of Bryan zit een briljante scène. Iemand vraagt zich af wat de Romeinen nou eigenlijk voor toegevoegde waarde hebben gehad. Vervolgens worden er allemaal dingen geroepen die de Romeinen introduceerden in Engeland. Maar de vragensteller lijkt niet onder de indruk…

 

Ik moest hieraan denken toen we vorige week de training Effectief Communiceren met NLP voorbereidden. Wij mensen hebben namelijk de eigenschap om eerst onze conclusies te trekken en daar de feiten bij te zoeken. Zo vinden we een bepaalde voetbalclub nu eenmaal de beste ook al spreken de feiten dit tegen. Of juist andersom: je hebt een hekel aan een bepaalde club ook al spelen ze de pannen van het dak.

In het bedrijfsleven is het soms net zo. Mensen vinden iets van iets of iemand en houden hartstochtelijk vast aan dat beeld. Dit verklaart dat de ene persoon wegkomt met broddelwerk terwijl de ander niets goeds kan doen.

Het goede nieuws: het is te trainen. Door jezelf bewust maken van je eigen waarneming en je eigen overtuigingen. Wat hoor ik? Wat zie ik? Wat voel ik? En vervolgens stil te staan bij hoe jij dat interpreteert (Wat geloof ik? of: Welke overtuigingen heb ik?).

Het effect? Veel zuiverdere waarneming, veel betere conclusies, veel gerichtere complimenten en feedback.

En voor zover ik weet: het waren in ieder geval NIET de Romeinen die NLP introduceerden in Engeland…..