Simpel en doeltreffend model: de Sales Circle

Bij het AmbitieHuis houden we van inzicht. Want inzicht zorgt voor richting. Maar naast inzicht houden we nog meer van actie. Want ambitie zonder actie kan natuurlijk niet. Maar hoe zorg je er nou voor dat je actie voortkomt uit een goed inzicht? Volg je dan een dure training? Of huur je een dure sales consultant in om je van inzichten te voorzien? Nee hoor, soms is het meest eenvoudige model het best werkzaam. In onze sales training werken we met een heel simpel en doeltreffend model: de sales circle. Volgens ons verloopt het ideale salesproces namelijk volgens een patroon. Door dit patroon te visualiseren kan je goed reflecteren op hoe je zelf scoort op deze items.

De sales circle:

Alles begint bij voorbereiding. Ben je voorbereid op gesprekken, zowel gepland als ongeplande gesprekken? Weet je wat je onderscheidend vermogen is, ken je je ideale klant en weet je hoe je in een korte tijd een ander kan interesseren om een vervolg gesprek met je aan te gaan?

In de acquisitiefase probeer je nieuwe klanten te werven. Hetzij via adwords, seo/sea, koude acquisitie en/of via het aflopen van netwerkbijeenkomsten. Ook deze fase kan je analyseren; hoe succesvol ben je hierin? Weet jij jouw doelgroep te vinden en weet de doelgroep jou te vinden?

Zit je eenmaal met een (mogelijke) klant om tafel, dan komt het aan op een goede inventarisatie. Hoe kom je er nu achter wat een klant echt wil? Goed luisteren, samenvatten en checken of je het goed begrepen hebt en eventueel doorvragen. Zeker als je pretendeert maatwerk te leveren is ‘de kunst van het vragen stellen’ essentieel. Overigens, opvallend overigens hoe slecht deze kunst ontwikkeld is bij adviseurs, let u de komende tijd maar eens op als u zich als klant ergens meldt. Wordt er naar u geluisterd? Worden er vragen gesteld?

Pas als je doorhebt wat een klant wil, presenteer je jouw advies. Dit onderbouw je uiteraard met argumenten die specifiek op je doelgroep zijn afgestemd. Je kunt pas adviseren als je goed hebt geïnventariseerd.

Als je op tijd (dus niet te vroeg) met een goed onderbouwd voorstel komt is de contracterende fase een formaliteit. Hier sluit je de deal, zonder dat de klant met bezwaren komt. Komen deze toch kan je deze goed pareren en ombuigen.

Dan voer je de opdracht uit. Bij een product lever (of installeer) je deze, bij een dienst voer je hem uit. Het liefst zo dat je de verwachtingen overtreft. Want het overtreffen van verwachtingen vergroot de kans dat de klant een vervolgaankoop doet en/of aan anderen in zijn netwerk vertelt over zijn goede ervaringen met jouw bedrijf.

Vaak vergeten maar erg belangrijk: aftersales. Hoe simpel is het om even een belletje te plegen na een week, een maand of een half jaar? Niet om te slijmen of om een wit voetje te halen, maar gewoon omdat je oprecht geïnteresseerd bent in hoe het met je klant gaat.

En uit de informatie die je uit je aftersale gesprekken haalt, kan je je voorbereiding weer optimaliseren.

Als je deze cirkel goed in je opneemt en kijkt naar hoe jij je eigen sales vormgeeft, kan het niet anders dan dat je goede inzicht krijgt in waar jij goed scoort en waar jij je nog kan verbeteren. Zodat je vanuit een adequaat inzicht de juiste actie kan nemen.

Wil je meer ‘nee’s’ ombuigen tot ‘ja’s’? Wil je verkoopgesprekken effectiever kunnen voeren? Wil jij jouw saleskracht een boost geven? Doe dan nu mee aan de ééndaagse Masterclass Sales!
Meer informatie via deze link. Download daar ook gelijk de 5 sales tips van het AmbitieHuis!