Een plan zonder actie blijft een mooie droom

Laatst was ik met een onderneemster in gesprek over hoe het gaat binnen haar bedrijf. Ze vertelde me dat het super loopt en het enthousiasme spatte ervan af. Toen ik vroeg waarom het goed ging zei ze gewoon, we hebben veel opdrachten, de klanten zijn tevreden, de medewerkers zijn blij met wat ze doen en we zitten boordevol met nieuwe ideeën.

Wat gaaf dacht ik, klanten en medewerkers blij en veel gave ideeën, wat kun je je nog meer wensen. Vanuit nieuwsgierigheid vroeg ik haar naar welke plannen er zoal op stapel liggen en ook nu ging ze weer plezierig los. Momenteel opereerden ze al een aantal jaar vooral in het noord westen van Nederland en ze wilde graag de rest van Nederland veroveren. Daarnaast had ze al tijden plannen om het diensten aanbod flink uit te breiden want daar zag ze kansen te over. En ja, er moest natuurlijk personeel bij wat met z’n zessen gingen ze dat niet redden. Ze ratelde nog een tijdje door en ik was onder de indruk van haar energie.

Ondanks haar enthousiaste verhaal over wat er allemaal heel goed ging, kreeg ik toch ‘ergens’ het gevoel dat er nog iets miste. Het verhaal was net allemaal even te perfect. Was er nou echt niets wat beter kon? Ze was even stil toen ik hier naar vroeg en gaf toen aan dat er inderdaad wel iets was. “Tot nu toe reageren we sterk op de vraag van klanten. We hebben het geluk dat klanten ons weten te vinden, maar eigenlijk wil ik daarnaast ook nog uitbreiden en meer aan acquisitie doen, zodat ik naast reageren ook meer kan anticiperen.” gaf ze eerlijk toe. Het frustreert me dat ik de ideeën die we hebben niet om kunnen zetten naar acties. “Hoe doorbreek ik dit patroon?” Wat volgde was een mooi gesprek over nut en noodzaak van plannen maken.

Als je bedrijf al zes jaar naar tevredenheid draait zonder dat je daar planmatig over hebt nagedacht waarom zou je dat veranderen en volgens een plan je ideeën uitvoeren was haar stelling. Aan de andere kant: “Als je heel veel gave ideeën hebt die niet tot uitvoer komen is het dan niet eens verstandig om het wat planmatiger aan te pakken?” bracht ik daartegen in.

Wat bleek was dat het struikelblok niet het plannen maken een issue was, maar het concreet maken van die plannen. Welke acties moest ze nou wanneer inzetten om een plan te laten slagen? Het idee om haar diensten naar heel Nederland uit te breiden speelde al drie jaar in haar hoofd, maar: Waar moest ze beginnen? Hetzelfde gold voor het dienstenpakket. Er zijn zoveel gave plannen en ideeën maar vooralsnog blijft het bij dromen. En nou is er niets mis met een leuke droom maar hoe gaaf is het je droom uit te laten komen.

Al pratende kwamen we tot de conclusie dat ze het vooral klein moest houden. Wat kan ze  de komende week doen om de eerste stap te zetten richting haar droom. Geïnspireerd als ik was geworden door haar energie en verhaal bood ik aan om haar te helpen de eerste kleine stappen te zetten. We brainstormden nog wat verder hoe het vervolg aan te pakken en werden al snel concreet. Ze gaat komende week haar ideeën op papier zetten en delen met haar huidige team. Vervolgens pikken ze er één idee uit dat ze gaan uitvoeren. Wellicht starten met een regio waar ze nog niet actief zijn of een eerste nieuwe dienst uitwerken. Daarna gaat ze tweewekelijks bepalen welke concrete stap ze gaat zetten om uiteindelijk haar nieuwe droom waar te maken.

En ik mag aan de zijlijn mee denken en kijken en een bijdrage leveren waar nodig. Ik heb er zin in en ben nieuwsgierig welke acties tot het uitkomen van de droom gaan leiden.

 

——–

Geïnteresseerd in een ‘Bedrijven Ambitie Programma’ voor jouw eigen bedrijf? Lees hier meer!