De twaalf ambitie-componenten: Feedback

Binnenkort is het weer tijd voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Het jaarlijks terugkerende feest waar eigenlijk niemand op zit te wachten. De managers zien op tegen alle ´ja-maren’ en hopen elk jaar weer dat hun collega’s bij alle feedback direct ‘dankjewel’ zeggen gevolgd door een oprecht ‘het spijt me’ waarna ze plechtig beterschap beloven. Maar in de praktijk is het vaak trekken en duwen, heel veel ‘ja-maren’ of klassieke ‘jij-bakken’ (ja maar jij doet het zelf ook!).

Maar voor de medewerkers is het ook geen feest. Een keer per jaar aan moeten horen dat je baas zich al drie maanden ergert aan iets, zonder dit uitgesproken te hebben. Of bespreekbaar maakt dat je je niet genoeg persoonlijk ontwikkelt, terwijl hij/zij zelf nou ook niet bepaald de vleesgeworden persoonlijke ontwikkeling op aarde is…..

Er gaan steeds meer stemmen op om de jaarlijkse beoordelingen af te schaffen. Het is ergens ook raar dat je nieuwsgierig bent naar wat je baas eigenlijk van jou vindt. Dit zou volstrekt helder moeten zijn. In een ideale situatie is op voorhand zeer duidelijk wat je van elkaar verwacht. Hier gaat het vaak al fout. In de meeste gevallen wordt er weinig over afgesproken, en soms worden er holle kreten gebezigd als ‘meer klantgericht werken’ of erger: meer ‘agile werken’. Hoewel het logisch klinkt, weet niemand dan exact wat dit inhoudt.

Weet je dit echter zo concreet mogelijk te vertalen naar de werkvloer, is de kans al groter dat er duidelijk is wat er van je verwacht wordt. Zo kan je ‘klantgericht’ vertalen naar ‘meer vragen stellen’, ‘geen spelfouten in onze uitingen hebben’ of ‘klanten verrassen met iets onverwachts’.

Daarnaast is het van belang om je taak als leidinggevende goed te pakken. Gebeurt het ook? Wat doe ik de eerste keer dat het lukt? Geef ik een compliment? En de eerste keer dat het niet lukt? Geef ik zelf wel het goede voorbeeld? Allemaal zaken waar een goede leidinggevende over nadenkt en mee dealt.

Pas als je als leidinggevende zonneklaar weet duidelijk te maken waar je op gaat beoordelen en dat zeer frequent ook doet, zal de uiteindelijke eindbeoordeling geen verrassing meer zijn. Het is namelijk de optelsom van dat wat je het hele jaar al besproken hebt. Dat lijkt me het moment om er van af te stappen. Niet eerder.  

Hoe zit het bij jouw bedrijf met de beoordelingen? Kijk je er naar uit? Zinvol? Of een wassen neus?

Benieuwd naar hoe het staat met de feedback en ambitie in jouw bedrijf? Kijk gerust eens op www.ambitiehuis.nl/ambitiemonitor/ en vraag een gratis kennismakingsgesprek aan.