Als ondernemer je ambities bereiken, hoe dan?

Wij van het Ambitiehuis zijn dol op ambities, en vooral op het bereiken ervan, dat is een open deur! Maar niet alleen vanwege onze naam zijn we dol op het realiseren van ambities. Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer je weet wat je ambities zijn en hoe deze te realiseren je meer uit je medewerkers en onderneming haalt. Voor veel ondernemers in het MKB blijkt dit echter een behoorlijke uitdaging.

 

Jeroen ondertekent contract met ambities

Wat zijn ambities

Allereerst is het handig om te weten wat ambitie eigenlijk is. Hier zijn namelijk verschillende definities over te vinden. Wij van het Ambitiehuis hanteren; ‘gedrag dat erop gericht is succes te boeken’. Belangrijk is dus dat je definieert wat voor jou of je organisatie succes is en welk gedrag daar dan bij hoort.

Dat is toch niet zo moeilijk hoor ik je denken. Toch komt daar in de praktijk meer bij kijken dan je nu wellicht denkt. Want om succes te definiëren is het belangrijk te weten waar je naartoe wilt met je organisatie.

 

Richting bepalen

De MKB bedrijven waar wij over de vloer komen zijn goed in wat ze doen. Of het nou accountants, engineers, psychologen, exporteurs, bouwvakkers, of online marketeers zijn, ze verstaan hun vak en leveren kwaliteit. De vraag is dan ook wat richting bepalen ze extra oplevert.

Belangrijk is in deze te vermelden dat we met het Ambitiehuis veelal organisaties waar tussen de 20 en 150 medewerkers werkzaam zijn helpen. De ondernemer is meestal degene die plannen bedenkt, het creatieve brein, en de medewerkers voeren uit. Hier ontstaat soms een mismatch tussen wat de ondernemer in zijn hoofd heeft en wat de medewerkers doen, wat kan leiden tot frustratie over en weer. Oorzaak is gebrek aan betrokkenheid bij het bepalen van de richting en hoe daar te komen. Anton Scheffers, organisatie en leiderschapsdeskundige, schreef er een mooi artikel over waarin het belang van een gemeenschappelijke ambitie een grote rol speelt. Ook wij vinden samen (ondernemer en medewerkers) richting bepalen de basis van succes.

Bureaucratisch

Ondernemers die met de poten in de klei staan hebben vaak een broertje dood aan overleggen wanneer het niet direct operationeel gerelateerd is. Het wordt al snel gezien als bureaucratisch en zonde van de tijd. En wat levert het dan op, ik heb toch al verteld waar ik naartoe wil, waarom doen ze het niet gewoon. Dat gaat veel tijd kosten en we hebben het al zo druk is wat we terugkrijgen. Wij denken dat dit niet zo hoeft te zijn en dat er veel voordelen zitten aan het gezamenlijk bepalen van een richting. Sterker nog, je kon wel eens verrast worden door de creativiteit en ideeën van je medewerkers!

Een van de overtuigingen die wij hebben is dat mensen harder lopen voor zelf gekozen doelen. Wanneer je medewerkers betrekt bij de richting van je organisatie zullen ze het niet alleen beter begrijpen maar zich ook meer inzetten aangezien ze het zelf mede bedacht hebben. Verantwoordelijkheid speelt hierin een belangrijke rol. Een dag gezamenlijk richting bepalen gaat je zeker verder brengen. Wil je weten hoe wij dat doen? Check onze aanpak.

Een richting en dan?

Als je weet waar je staat en hebt bepaald waar je naartoe wilt is het tijd voor actie. Want een doel zonder actie blijft een mooie droom.

Jaren heb ik voor corporate bedrijven gewerkt. Hier waren we zeer bedreven in het maken van mooie plannen die op een leuke manier werden gepresenteerd en waarvan je dacht, dit zit goed in elkaar. Wanneer je de volgende dag aan het werk ging deed je vaak wat je altijd al deed en was er geen praktische vertaling van de mooie plannen naar de werkvloer. Belangrijk is het dus de gezamenlijke richting te vertalen naar acties waar je de volgende dag mee aan de slag kunt gaan. Dit kan voor iedere afdeling binnen de organisatie anders zijn. Deze praktische acties helpen je je doelen te bereiken en houden het overzichtelijk.

Structuur

Het voordeel van het bepalen van kleine concrete acties is dat iedereen ermee aan de slag kan gaan. Daarnaast vereist het wel dat je dit regelmatig terug laat komen. Wanneer de eerste acties zijn afgerond bepaal je de kleine vervolgstappen om je ambities te realiseren. Om dit voor elkaar te krijgen adviseren wij om structuur aan te brengen in het formuleren van deze acties en de opvolging ervan. Hier zijn verschillende oplossingen voor. De betrokkenheid van de medewerkers zal alleen nog maar worden vergroot. Structuur in ontwikkelen van medewerkers, teams en je bedrijf helpt je te groeien en creëert dus meer betrokkenheid!

Klinkt mooi maar hoe dan?

Al het begin is lastig. Ik kan me voorstellen dat het verhaal je aanspreekt maar je nog steeds geen idee hebt hoe dit aan te pakken. Binnen het Ambitiehuis hebben we hier goed over nagedacht en helpen onze programma’s je met implementeren. Waar onze klanten goed zijn in hun vak zijn wij dat in het begeleiden van bedrijven om hun ambities te bereiken. We nemen je mee hoe dit te ontwikkelen en na afloop van het traject ben je prima in staat dit de komende jaren zelf te doen en komen wij af en toe langs om te sparren.

Laat maar weten wanneer jij met je medewerkers en bedrijf wilt starten!

Jeroen Haanstra
jeroen@ambitiehuis.nl