5 tips voor een ambitie op de lange termijn.

Ambities, wie heeft ze niet?! Klein of groot, onrealistisch en hoogdravend of klein en onbeduidend. Maar iedereen heeft ze. Vaak krijgen we de vraag hoe je ambities ontwikkelt voor de langere termijn. Hoewel elke vraag situationeel is en (dus) een ander antwoord vergt, hebben we de vijf meest gegeven antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Michaël duim omhoog voor 5 tips over ambities

  1. Forget Smart. Get SMOOTH!

In Nederland moeten doelstellingen altijd haalbaar en realistisch zijn. En terecht, want iets van iemand verwachten dat hij/zij waarschijnlijk niet gaat halen werkt niet bepaald motiverend. Maar waarom zouden we niet af en toe wat meer dromen? Gewoon intern, niet teveel naar buiten verklappen want dan lachen ze je alleen maar uit. Dromen zoals een kind dat doet. Waarom is het NIET gek als een kind zegt dat hij straaljagerpiloot of profvoetballer wil worden en WEL als je als volwassene hardop droomt? Stel voor jezelf of je team eens een SMOOTH doel op: Specifiek Meetbaar Onacceptabel Onrealistisch Tijdgebonden Hilarisch. Die van mij? Ik zou graag op mijn 60ste een vakantiehuisje in Engeland / Ierland hebben van waaruit ik werk en ons bedrijf uitbouw in het buitenland. Realistisch?  Mooi filmpje over SMOOTH doelen van Marc Lammers, vind je hier.

  1. Definieer Lange Termijn!

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik weet ’s middags vaak niet eens wat ik ’s avonds wil gaan eten. Laat staan waar ik over drie jaar sta. Daarnaast kan je plannen maken tot je een ons weegt maar is de wereld tegenwoordig dermate turbulent dat de kans dat je een lange termijn plan van A tot Z volledig kan uitwerken net zo groot is als dat Gordon nog een keer het Eurovisie Songfestival wint. Denk dus niet in lange termijn maar in periodes. Het liefst zo kort mogelijk. Waar gaan we ons de komende periode mee bezig houden? Niet voor niets dat tegenwoordig ‘sprints’ zo populair zijn: een overzichtelijke periode van twee weken waarin iedereen weet wat hij moet doen en er geen taken bijkomen. Heb je een droom, vertaal dit dan terug naar perioden waarin je geconcentreerd en gecommitteerd gaat werken aan taken zonder verdere afleiding en nieuwe taken.

  1. Wees waakzaam met targets, vooral commercieel.

Ik heb ooit ergens gehoord dat targets ontstaan zijn omdat managers niet kunnen beoordelen. En om het voor die zielige managers makkelijker te maken hebben ze cijfermatige doelstellingen (targets) uitgevonden. Dan kan hij / zij gewoon een spreadsheet oplezen. Fijn he?! Ik denk dat het zelden werkt. Tenminste niet als je doel is om te motiveren. Als commercie een deal binnenhaalt waardoor productie moet overwerken, wie verdient dan de bonus? Als een klant een vraag of klacht heeft na de getekende offerte (bonus is dus al binnen), wie behandelt deze dan? De accountmanager in kwestie is al op zoek naar een nieuwe klant. Maar nog belangrijker, naast team issues, is dat er altijd een spinoff zit aan een target. Is een ziekenhuis met het laagste sterftecijfer wel het beste ziekenhuis? Of opereren ze daar minder vaak? Is een school met het hoogste slagingscijfer wel de beste school? Of zijn de tentamens daar makkelijker? Zijn de accountmanagers met de meeste omzet wel de beste in een lange termijn klantrelatie opbouwen? Of zijn ze kortstondige dealmakers? Als je toch met targets gaat werken, zorg dan dat je die aan laat sluiten op de droom (zie 1) en de activiteiten (zie 2). En betrekt iedereen erbij! Lees hier een artikel met 53 redenen waarom je niet meer op targets moet sturen.

  1. Niet WAT maar WAAROM en HOE!

Wat hebben Sigrid Kaag en Thierry Baudet met elkaar gemeen? Ze willen allebei Minister President worden. Ze hebben beiden dus exact dezelfde lange termijn wens. Maar je moet wel onder een steen gelegen hebben als je niet snapt dat Sigrid en Thierry een volstrekt andere aanvliegroute hebben. (Ik merk dat ik nu op eieren moet lopen, want de kans is groot dat u voor minimaal een van beiden ofwel adoratie ofwel walging heeft). Ondanks dat WAT ze willen gelijk is, is de manier WAAROM en HOE verschillend. Dit zou je de cultuur van je organisatie kunnen noemen. Te beginnen bij ‘waarom doe je wat je doet?’ Zie hier een inspirerend filmpje van Simon Cinek over het verschil tussen waarom, wat en hoe je zaken doet. Doe deze oefening eens voor jezelf en met je team.

  1. Regel Feedback.

Hadden Rutte en de Jonge het gered zonder het OMT? Had het OMT even kwalitatieve adviezen kunnen geven zonder RED Team? (De discussie of ze het überhaupt goed gedaan hebben, laten we even buiten beschouwing. Schrijver dezes verwijst u voor zijn persoonlijke mening graag naar zijn vorige column die je hier leest over dit onderwerp). Een bekend verschijnsel is groepsdenken: de situatie dat een hechte, afgesloten groep niet meer open staat voor nieuwe invloeden van buiten. Doorbreek dit patroon! Dit kan op grote schaal door met een Raad van Advies cq RED Team te gaan werken, maar ook door regelmatig intern feedback te geven aan en over elkaar. Let wel: feedback is de combinatie van complimenten en feedforward. Kritiek leveren zou te makkelijk zijn. Complimenten geven is veel moeilijker, en nog leuker ook. Als je daarna ook nog gericht iemand kan helpen te verbeteren ben je helemaal lekker bezig met je ambitie.

Michael van Leijen
michael@ambitiehuis.nl